השנה הראשונה בחיי הילד קריטית ליצירת דפוס התקשרות בריא בין ההורה לילד. זו לא קלישאה! זה אמיתי
top of page
  • תמונת הסופר/תאסף דולינגר

השנה הראשונה בחיי הילד קריטית ליצירת דפוס התקשרות בריא בין ההורה לילד. זו לא קלישאה! זה אמיתי

(כתוב בלשון זכר. פונה לשני המינים)

לתינוק יש צורך בסיסי ליצור קשר משמעותי עם הדמות המרכזית שמטפלת בו בשנה הראשונה לחייו. פרויד דיבר על צרכים פיזיים שעלינו לספק לתינוק.

בולבי, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקן, הרחיב ואף הוכיח שבנוסף לצרכים פיזיים בסיסיים, לתינוק יש גם צרכים רגשיים וחשוב מאוד לספק גם אותם (מגע, קרבה פיזית, נוכחות, קשר עין, מבט, ליטוף, דיבור, שירה).

תינוק שיקבל מענה רגשי משמעותי ועקבי מההורה שלו, יפתח דפוס התקשרות בריא, כלומר:

יפתח אמון, ביטחון ובהמשך גם עצמאות ויכולת התמודדות טובה יותר עם אתגרים ומצבים לא נעימים.



הנה כמה עקרונות מרכזיים שיסייעו לכם ליצור דפוס התקשרות בריא עם ילדכם: 1. רבות דובר על החשיבות הבריאותית, הפסיכולוגית והרגשית שבהנקה. אני לא מתכוון להתווכח עם זה, אלא לומר שאפשר ליצור קשר חזק עם התינוק גם אם מאכילים מבקבוק, כל עוד יוצרים אינטראקציה משמעותית תוך כדי (נוגעים, מלטפים, מדברים אליו תוך כדי ההאכלה). 2. ההורה שנמצא בחופשת לידה עם הילד (בדרך כלל אמא), גם אם רוצה לעבוד מהבית, עדיף שייצור הפרדה ברורה בין השעות שבהן הוא עובד (כשהילד ישן, לדוגמה) לבין השעות שבהן הוא מקדיש את מלוא תשומת הלב שלו לילד מבלי לדבר בטלפון, להסתמס או לשבת על הלפטופ. 3. לגשת אליו כשהוא בוכה או לתת לו להתמודד "כדי שלא יהיה מפונק"? בוודאי שלגשת אליו! בשלבים הראשונים לחייו, הילד מביע את עצמו על ידי בכי. הוא לא החליט לשגע אתכם סתם ככה. הבכי אומר בהכרח שהוא צריך משהו. אם לא יקבל מענה, יחווה רגשות של פחד וחוסר אונים ויאבד אמון בדמות המטפלת שלו. גם אם לא מרימים על הידיים, חייבים להתייחס אליו. בדיבור, בליטוף, בשירה. העיקר לא להתעלם. 4. מה עושים כשיש תאומים? האם חייבים לתת להם הכל שווה בשווה בכל דקה ביום? אל תנסו כי רוב הזמן לא תצליחו. למרות שהם תאומים, לכל אחד מהם יש צרכים שונים, בזמנים שונים, במינונים שונים. תנו לכל אחד מהם את מה שהוא צריך כשהוא צריך את זה, אבל תוך כדי שאתם עושים את זה, הקפידו להתייחס גם לתאום שנראה כאילו הוא רגוע ומסופק, בדיבור או במגע.

bottom of page